Autor o kampani
Převládající názor většiny společnosti, že jednotlivec nemůže nic ovlivnit a je pouze vlečen okolnostmi, je nejen nepravdivý, ale taky velmi nevýhodný pro život. Celý svět se skládá z jednotlivců a právě Vy jej vnímáte také téměř výhradně skrze oči jednotlivce, totiž sebe. Kdo jiný by tedy pak měl větší vliv na Váš život, než Vy?
Každý tento jednotlivec svým chováním a jednáním spoluutváří chování a jednání společnosti. Vyjadřuje tím své přání, svůj názor na to, jak by společnost podle něj měla fungovat. Je to to nejmenší, ale zároveň nejvíc, co může udělat.
Jaké přání nebo názor vyjadřuje ten, kdo se svobodně rozhodne využít nějakou službu a nezaplatit za ni? Dokázal by si koupit housku bez peněz? Načepují mu v hospodě pivo zadarmo? Uměl by jet autem, aniž by si koupil benzín? Proč teda jezdí načerno tramvají? Zaměstnanci dopravních podniků si také musí koupit benzín, housku a pivo. Proč bychom jim tedy neměli platit za jejich služby? Jenom proto, že je to možné? To je přece hloupé a já nevěřím, že by byl někdo opravdu přesvědčen o tom, že je to správné.
Přestat jezdit načerno, to může opět změnit jedině jednotlivec. Nejenže svým chováním a jednáním přispěje k celkové kultuře společnosti, ale pomůže tím i sám sobě. Vedle toho, že se nevystaví riziku pokut a sankcí, nebude mít „černý svědomí“ a jeho život se stane zodpovědnějším a sebevědomějším.
Naše kampaň se snaží na tento problém nahlížet s lehkou nadsázkou a humorem. Radit s úsměvem a na možná rizika poukazovat s vtipem. Dokázat, že i když jde o vážnou věc, dá se použít humor, že si umí i dopravní podniky udělat legraci.
No a Vy, kteří načerno nejezdíte, věřte, že nám všem kampaň pomůže ušetřit peníze tím, že přesvědčí černé pasažéry přispívat na naši společnou věc, že ušetřené peníze umožní dopravním podnikům zachovat výši jízdného nebo zkvalitnit služby. Prosím, buďte ke kampani tolerantní, pokud možno dobře se jí bavte, nebo si jí prostě vůbec nevšímejte.
Děkuju
Vilém Dubnička
(www.vilemdubnicka.cz)